Hoe helpt een goed ontbijt bij het afvallen

Wil jij graag gewicht verliezen op een gezonde manier?  Sommige mensen proberen al jaren gewicht te verliezen en denken dat het overslaan van een maaltijd daarbij kan helpen.  Het ontbijt is juist de belangrijkste maaltijd van de dag en moet je zeker niet laten staan. Momenteel is het koolhydraatarm dieet erg populair en dat kun je heel goed combineren met een gezond ontbijt. Een koolhydraatarm dieet volgen in combinatie met een gezond ontbijt is zeker mogelijk….

Sla je ontbijt niet over

Een van de veel gehoorde excuses om geen ontbijt te nemen is tijdgebrek.  In gezinnen gaat deze tijd naar het aankleden van de kinderen, ook reistijd wordt vaak als excuus gebruikt om het ontbijt over te slaan. Heb je echt geen tijd om te ontbijten? Neem dan een maaltijd mee voor in de trein of in de auto. Zo breng je in ieder geval je stofwisseling en je stoelgang op gang.

Lauw water drinken

Drink na het op staan, nog voor het ontbijt een kopje water in de vorm van thee of bronwater. Ook lauw water is toegestaan.  Wat zijn de voordelen hiervan?

    1. Ten eerste breng je je vochtbalans op peil na een nacht slaap. In de nacht verlies je veel vocht, zeker als je veel droomt en beweegt en daarbij zweet. Het vochtsverlies kan wel oplopen tot 1 liter per nacht.
    2. Je verwijdert afvalstoffen sneller uit het lichaam. Water is een transportmiddel om afvalstoffen via de nieren uit het lichaam te verwijderen. Let op de kleur van je urine, deze moet lichtgeel zijn, is de kleur donkerder geel dan drink je te weinig water. Dit laatste geldt echter niet voor ochtendurine, deze is altijd donker van kleur.
    3. Je brengt je stoelgang op gang. Door je darmen te stimuleren gaat je stoelgang sneller op gang komen. Je voorkomt daarmee een opgeblazen gevoel of obstipatie. Dit effect kun je versterken door citroensap aan het water toe te voegen.
water met citroen

Water met citroen!

Een goed ontbijt voorkomt snacken

Een goed gezond ontbijt voorkomt dat je later op de dag zoetigheid of een andere snack gaat eten. Een ontbijt dat goed vult bevat vaak eiwitten.  Deze zorgen voor een verzadigd gevoel en zorgen dat de maag langer vol blijft. Daarnaast zijn eiwitten de belangrijkste bouwstof van het lichaam. Sla daarom nooit je ontbijt over als je echt wilt afvallen.

Voorbeelden van een goed ontbijt

Omelet van eiwit

Gebruik om een omelet te maken 6 eieren, gebruik daarvan alleen het eiwit. Zo verlaag je het vetgehalte van de omelet.  Aan je omelet kun je groenten naar keuze toevoegen, bijvoorbeeld wat uitjes of paprika, wat je zelf wilt. Bak de omelet met olijfolie.  Dit recept is koolhydraatarm en bevat wel  20 gram eiwitten.
omelet als ontbijt

Muesli met cottage cheese

Dit is een handig ontbijt voor onderweg. Het excuus van geen tijd hebben voor ontbijt is hierbij van tafel.  Meng hiertoe 3 eetlepels cottage cheese met 2 eetlepel magere kwark of yoghurt en voeg wat bosvruchten toe. Voeg als laatst 2 tot 3 eetlepels muesli toe.  Mix alles voor ongeveer 2 minuten.  Doe het geheel in een beker voor onderweg en je bent klaar.

Traditioneel Engels Ontbijt

Een Engels ontbijt vult goed, dus als je een zware lichamelijke dag voor de boeg hebt is dit een goede optie.  Gebruik hiervoor 2 plakjes bacon, 2 worstjes, 2 eieren, 4 tomaten, 2 grote champignons, 2 boterhammen , witte bonen in tomatensaus, peper, zout en olie.

Rooster allereerst de twee boterhammen. Verwarm de witte bonen  in tomatensaus. Bak de worstjes tot ze mooi bruin zijn. Bak vervolgens de bacon in de pan tot het knapperig is. Bak de champignons en tomaten even met de bacon mee. Bak als laatste de eieren. Leg alles naast elkaar op een bord en eet smakelijk. Met dit ontbijt weet je zeker dat je uren vol zit.

jana
Leuk dat je op mijn website bent! Met veel interesse heb ik mij verdiept in de mentale en fysieke aspecten van afvallen. Op dit blog schrijf ik over hoe jij je lichaam gezond en slank kunt houden, ook door hier mentaal aan te werken.