nov 4, 2014
Jana

Dieet fouten

Dieet fouten

Er zijn erg veel fouten wat betreft diëten die nog bijna elke dag worden gemaakt. Veel van die fouten zullen geen ernstige gevolgen hebben, maar je moet uitkijken voor de dieet fouten die ernstige en langdurige effecten kunnen veroorzaken.

Lees verder en blijf voor de rest van je leven op de hoogte van deze, soms wel afschuwelijke, dieet fouten.

dieet fouten

Alles of niets methode

Een van de grootste dieet fouten die je kan maken is de ‘alles of niets fout’. Vaak komt de neiging om af te vallen heel plotseling opzetten. Je spreekt met jezelf af dat je alleen het nodige gaat eten, om zo snel mogelijk gewicht te verliezen. Je laat alle lekkernijen liggen of gooit ze misschien wel direct in de vuilnisbak.

In het begin gaat alles zoals gepland: je verliest gewicht en snel ook.

Uit ervaring weet ik dat je dit dit in de meeste gevallen niet lang vol zult houden. Zeker niet voor een langere periode, want als je één keer je eigen beloftes verbreekt zul je dat vaker doen.

Deze methode van afslanken is echter heel slecht voor je gezondheid. Je voelt je slap en moe door het tekort aan voedingsstoffen in je eetpatroon. Je zult al snel de moed verliezen en weer zoals vanouds gaan eten.

Iedere keer weer hetzelfde eten

Een andere fout veel gemaakte dieet fout is dat je iedere dag hetzelfde eet. Je maakt een eetschema en houd je daar wel netjes aan. Al snel zul je merken dat de mens graag van voedsel varieert. Je kan beter een eetschema maken dat je de mogelijkheid geeft om te kiezen, als je soms is een keertje ergens geen zin in hebt, dan hoef je dit ook niet perse te eten.

Jezelf nooit belonen

Nog weer zo’n grote fout, jezelf niet belonen . Hoe hard je ook werkt, je mag gewoon nooit eens iets lekkers eten!

Als je je hieraan houdt zal je leven een stuk lastiger worden. Het is juist goed om jezelf te belonen. Het geeft je de kracht om verder te gaan met je dieet. Beloon je zelf met nieuwe kleren of een keertje naar de kapper.

Vraag je jezelf dit maar eens: Wil ik liever iets molliger zijn of de rest van je leven geen lekkers eten. Geen chocola, geen koekjes, geen chips, geen chocolademelk op een koude avond of zelfs marsepein en kruidnootjes rond Sinterklaas.

De oplossing is je aan je dieet te houden en jezelf elke week een keer te trakteren op iets lekkers. En heb op dat moment dan geen schuldgevoel als je het eet! Waarom zou je je schuldig moeten voelen terwijl je alleen maar even van het leven zit te genieten?

Te snel opgeven

De laatste fout die in dit artikel behandeld wordt is te snel opgeven. Men ziet al snel het nut niet meer in van wat je ze aan het doen zijn en stoppen daar dan mee.  Probeer jezelf opnieuw te motiveren en ga door zoals je begonnen was.  Denk aan je toekomstige lichaam met slanke benen en dat je dit nooit zult bereiken als je nu opgeeft. Er zullen altijd goede en slechte dagen zijn,dat is normaal. Pak de draad dan weer op waar je gebleven bent.

Extra tips

  • Stel realistische doelen. Hoeveel wil je afvallen? Hoelang wil je er precies over doen? Stel geen onhaalbaar doel zoals tien kilo per maand. Elke maand een drie kilo is al meer dan genoeg.
  • Maak een eetschema maken dat je de mogelijkheid geeft om te kiezen. Als ontbijt bijvoorbeeld kun je kiezen uit: havermoutpap of vruchtenyoghurt, melk of vruchtensap, koffie of thee. Dit zorgt ervoor dat je het gevoel hebt dat je kan kiezen en dat je geen dingen hoeft je eten waar je even geen trek in hebt.

Bijna op je streefgewicht?

Dan wordt het steeds moeilijker, hoe minder je namelijk weegt, hoe langzamer je zal afvallen! Zet ook dan door en je zult die laatste paar kilo ook verliezen!

okt 31, 2014
Jana

Een keuze maken

keuze

Vaak worden we ermee geconfronteerd, het maken van keuzes. Als de keuzes makkelijk zijn denken we er weinig bij na. Staan we echter voor een moeilijke keuze, dan is het een ander verhaal. Eenmaal een keuze gemaakt kun je je opgelucht voelen. Als je constant blijft twijfelen word je alleen maar onzeker en daar schiet je ook niets mee op.

Ook bij het beginnen met een dieet sta je voor een keuze. Welk dieet kies je? Er zijn immers enorm veel diëten, denk aan het soepdieet, het ziekenhuisdieet, het fruitdieet, het 4 dagen dieet, het Atkins dieet, en ga zo maar door.

Hoe lang ga je het dieet volgen? Wat voor type dieet kies je? Dat zijn meerdere beslissingen die je moet nemen. Het is belangrijk een bewuste keuze te maken. Denk na over de gevolgen van je keuze. Kan ik met het dieet voldoende gewicht verliezen? Heb ik snel resultaat?

Wat te doen als je voor een keuze staat

Wanneer je voor een keuze staat kun je een paar dingen voor jezelf afwegen. Schrijf de voor- en nadelen op en krijg beter inzicht in wat jij vervelend en prettig vind. Wil je dit wel of wil je dit juist niet? Baseer hier je keuze op, dan heb je daarna minder last van spijt. Belangrijk is dat je niet iemand anders de keus voor jou laat maken. Als je ergens niet volledig achter staat, dan kun je achteraf verwijten gaan maken en daar schiet je weinig mee op.

Hetzelfde geldt voor welk dieet je gaat kiezen. Schrijf ook hier de voor- en nadelen van op. Maak op deze manier een top 3 van de diëten die je het meest aanspreken. Zo maak je ook hierbij een goede weloverwogen keuze en heb je meer kans om de afvalpoging te laten slagen.

Maak een bewuste keuze

Maak altijd een weloverwogen bewuste keuze, dan kun je achteraf jezelf geen verwijten maken. Als je de voor- en nadelen bewaard hebt en opnieuw doorneemt, kun je jezelf overtuigen dat je het juiste besluit genomen hebt. Je zult dan geen last van gevoelens van spijt hebben.

okt 30, 2014
Jana

Nee zeggen

nee zeggen

Soms kom je tot de conclusie dat mensen teveel  van je vragen, je hebt te vaak ja gezegd en bent overvraagd geraakt. Je besluit om meer en vaker nee te zeggen.

Mensen in je omgeving kunnen hier moeite hebben, ze zijn gewend dat je vaak ja zegt en meestal wel doet wat ze willen, nee is dan niet wat ze verwachten.  Het kan zijn dat mensen om je heen boos worden en dat er conflicten ontstaan. Dat kan gebeuren met collega’s,  vrienden,  kennissen, maar ook familie. Soms kun je zelfs ruzie krijgen.

Waarschijnlijk ben je in het verleden veels te goed geweest voor alles en iedereen. Je zette jezelf op de tweede plaats, terwijl anderen altijd voor gingen ten koste van jezelf.

Uiteindelijk heeft dit je doen besluiten om meer nee te gaan zeggen. Ben je erg gemotiveerd om meer voor jezelf op te komen, dan zal dit je makkelijk afgaan. Ben je echter wat onzeker, dan zal nee zeggen je helemaal niet zo gemakkelijk af gaan.

Nee zeggen tijdens een dieet

Nee zeggen tegen mensen in je omgeving is erg moeilijk,  net zo moeilijk als nee zeggen tegen eten tijdens het volgen van een dieet.

Het verschil met nee zeggen tegen mensen en nee zeggen tijdens een dieet is  dat je tijdens het dieet nee tegen jezelf moet zeggen. Je mag niet even dat lekkere hapje of koekje eten.  Je wilt namelijk afvallen.  Nee zeggen hangt heel erg af van je doorzettingsvermogen en je motivatie om af te willen vallen.

Hoe ga je nu om met mensen die niet accepteren dat je vaker nee zegt

Soms kan het gebeuren dat bepaalde mensen niet meer met je om willen gaan. Zij kunnen niet omgaan met de nieuwe jij. Probeer met ze te praten en vertel ze waarom je vaker nee gaat zeggen.

Reacties die je kunt verwachten zijn;

  • Je geeft niks om mij
  • Wat maakt het jou ook uit
  • Scheldpartijen, komt gelukkig minder vaak voor
  • Het interesseert je helemaal niks
  • Een slachtofferrol, om medelijden te krijgen

Als je echter weer terugvalt in je oude rol, zullen mensen je niet serieus nemen. Blijf doorgaan met nee zeggen en misschien accepteren de mensen het na een tijdje wel.

Andere mensen zullen juist blij zijn en vooruitgang zien. Je laat niet meer met je sollen en komt voor jezelf op, je staat sterker in je schoenen. Misschien krijg je zelfs wel complimentjes.

Hoe leer je jezelf beter nee te zeggen tijdens een dieet

Als je heel graag wilt afvallen, stel dan een realistisch doel.  Steeds als je motivatie daalt, denk je terug aan je doel. Wat ook kan helpen is het plakken van een foto van een slank lichaam op de koelkast of van een model dat je mooi vind. Kijk hiernaar als je een zwak moment hebt en je zult zien dat je het moeilijke moment kunt weerstaan. Nee zeggen tijdens een dieet hangt echt samen met je motivatie en doorzettingsvermogen. Door een realistisch doel te stellen zul je gemakkelijker nee zeggen en dus gemakkelijker gewicht verliezen.

jana
Leuk dat je op mijn website bent! Met veel interesse heb ik mij verdiept in de mentale en fysieke aspecten van afvallen. Op dit blog schrijf ik over hoe jij je lichaam gezond en slank kunt houden, ook door hier mentaal aan te werken.